Поза
часом, в якому виконуєш це правило, старайся цією молитвою виповнювати й
освітлювати всі вільні хвилини дня: не на те, щоб відтягати увагу від
твоїх обов’язків, але щоб Ти цілий день перебув і все виконував, мов
дитина, яка інтенсивно займається своїм ділом, проте завжди над собою
відчуває люблячий погляд матері. Цією молитвою стрічай усі порушення
своєї душі, але уважай, щоб центром Твоєї уваги не був Ти сам і твої
проблеми, а Христос, який приєднав Тебе до Себе і хоче, щоб Ти об’єднав
усе своє життя в Ньому. Уживай цю молитву особливо в небезпеках і
спокусах, бо це скріпить у Тобі певність про Божу поміч і пригадає Тобі
небесний скарб, за який Ти змагаєшся. Правдиве є прислів’я, що „поки хто
молиться, не згрішить”. Гріх нас перемагає тоді, коли перестаємо
молитися.
Не старайся рахувати молитви, які мовиш поза правилом,
упродовж дня, бо це може Тебе ввести в пусту високу думку про себе.
Деякі всителі духовного життя приписують, як правило, більше число
молитов – сотки й тисячі; інші навчають про координування слів молитви з
ритмом серця або віддиху. Це все є засоби, які без досвідченого проводу
нас виставлять на небезпеку спотворення Ісусової молитви. Суттєвим є
стояти перед Богом з увагою в серці, з вірою й любов’ю, і з бажанням у
всьому Йому одному віддатися.
Крім особистого правила можна Ісусову
молитву вживати і спільно з іншими, при чому звичайно опускається
поклони, а молитву мовиться (наприклад, 50 або 100) швидшим темпом і
напереміну. Церковні книги-устави радять, щоб таким правилом заступити
богослуження, коли хто не може піти до церкви.
Пам’ятай понад усе,
що правдива молитва є завжди даром від Бога: щоб Ти не уважав своїм
власним осягненням те, Що є даром і дією благодаті. Дехто каже:
„Змагайся присвоїти собі Ісусову молитву, бо це є правдива внутрішня
молитва”. Неправильне таке мислення. Ісусова молитва є добрим засобом,
щоб доходити до внутрішньої молитви, але сама собою вона не є
внутрішньою молитвою, а таки зовнішньою. Вона є нашим зусиллям, – а
внутрішня молитва є даром ласки.
Очевидно, ніхто не здобуде
небесного царства самою тільки молитвою, хоч яка вона висока. Треба
добрих діл у службі Богові і ближньому, треба здобувати чесноти і
викорінювати хиби, треба годуватися духовним хлібом – Словом Божим. Хто
вживає Ісусову молитву, відчуває, що вона об’єднує ці різні зусилля, так
що вони взаємно скріплюються і підтримуються.
Практика Ісусової
молитви, це не якась поодинока побожна практика між іншими, а є вона
програмою життя. Для кого є Ісусова молитва – така програма життя? Для
кожного, незалежно від походження і стану, хто «скуштував, який добрий є
Господь» (Пс. 33,9), і хоче всяким зусиллям здобути постійне
перебування в Божому царстві – у Божому житті – вже тут на землі, у
людській буденщині.
Немає коментарів:
Дописати коментар